Jaki silnik w nowym samochodzie

Kilkanaście lat temu silniki diesla nie były oferowane w samochodach wszystkich klas – dziś prawie każdy model możemy kupić zarówno w wersji z silnikiem benzynowym jak i silnikiem diesla. Kupując nowy samochód możemy zadecydować czy będzie to samochód z silnikiem benzynowym czy silnikiem diesla. Do rzadkości należą modele, które nie posiadaja w swojej ofercie silnika wysokoprężnego. Są również modele, które oferowane są jedynie z silnikiem diesla – jednak jest to również rzadkość. Z jakim silnikiem najlepiej dziś kupić nowy samochód?

Dużo jeździsz? Kup diesla! STOP to już nieaktualne!

Kiedyś wybór był prosty – gdy ktoś planował dużo jeździć kupował auto z silnikiem diesla, jeśli przebiegi roczne nie przekraczały ok. 20 000 km zalecało się kupić auto z silnikiem benzynowym. Koszt paliwa do samochodów z silnikiem diesla nie tylko był niższy, ale również silniki taki charakteryzował się wyższą trwałością. Kupując więc samochód z takim motorem mieliśmy nie tylko pewność, że zaoszczędzimy na paliwie, ale również, że – w skutek intensywnej jazdy – nie doprowadzimy do całkowitego zużycia silnika w okresie eksploatacji samochodu. Przeciętny silnik diesla wytrzymywał wtedy bez problemu 400 000 km a silnik benzynowy 200 000 km. Dziś sytuacja się zmieniła – nowoczesne silniki diesla to wysilone turbodoładowane jednostki napędowe, wyposażone w drogie układy wtryskowe – skomplikowane i drogie w naprawie – do tego niestety nietrwałe. Samochody z silnikami diesla są również droższe. Niewielka różnica w cenie oleju napędowego i benzyny sprawia że w wielu przypadkach zakup samochodu z silnikiem diesla zwraca się w momencie osiągnięcia przebiegu, przy którym silnik kończy żywot. Co więcej, ostatnio nawet na rynku wtórnym samochody z silnikiem diesla bywają tańsze niż auta benzynowe, wynika to z faktu obawy przyszłych właścicieli o ceny napraw. Dziś tak naprawdę jedynym powodem dla którego warto kupić auto z silnikiem diesla jest bardzo lubiana przez wielu elastyczność. Nie ma co ukrywać: jazda autem z silnikiem diesla o mocy 90 KM i jazda takim samym autem z silnikiem benzynowym to coś zupełnie innego – diesel będzie zbierał się płynnej i jazda będzie przyjemniejsza. Wynika to jednak z faktu, że diesel o tej mocy będzie miał albo dużo większą pojemność niż silnik benzynowy albo będzie wyposażony w turbinę, która optymalizuje przebieg momentu obrotowego. Tak samo zachowywałby się na niskich obrotach silnik benzynowy – przykład silniki Fiata T-JET o mocy 120 KM, które przy 2500 rpm dysponują aż 206 Nm momentu obrotowego mimo niskiej pojemności 1.4. To parametry bardzo podobne do parametrów diesla (przykład silnik 1.5 dCi 90 KM – 200 Nm przy 1750 rpm). Wiele osób decyduje się również na diesla, gdyż… mogą do niego tankować paliwo rolnicze. Diesel napędzany takim paliwem może rzeczywiście być bardziej opłacalny jednak należy nadmienić ze jest to rozwiązanie nielegalne, za które grożą odpowiednie kary. Kolejną zaletą diesla jest ogromy zasięg. Przeciętny diesel przejedzie na jednym pełnym baku około 800 km. Na tym jednak zalety silnika diesla się kończą: reasumując nie jest to obecnie najbardziej opłacalny silnik w nowym samochodzie.

Benzyna: przy bardzo małych przebiegach najlepsze rozwiązanie

Auto z silnikiem benzynowym: w zakupie najtańsze. Przy bardzo małych rocznych przebiegach jest najlepszym rozwiązaniem. Korzystniejszym nawet niż auto zasilane LPG. Dla osoby, która miesięcznie pokonuje 400 km lub mniej (roczny przebieg do 5000 km) montaż instalacji, dodatkowy serwis i przeglądy mogą się zwrócić dopiero po wielu latach. W przypadku gdy przebiegi jednak są znacznie większe (minimum 800 km miesięcznie / 10 000 km rocznie) montaż instalacji gazowej obecnie opłaci się w praktycznie każdym samochodzie, nawet z najmniejszym silnikiem.

LPG: najbardziej opłacalne dla większości osób

Samochód z instalacją gazową to dla większości osób, jeżdżących samochodem od 800 km miesięcznie, najlepsze aktualnie rozwiązanie. Nowoczesne instalacje gazowe, na właściwie dobranych komponentach i we właściwy sposób ustawione nie powodują spadków osiągów, ani zmniejszenia żywotności silnika. Koszt przejechania 100 km na gazie przeciętnym samochodem spalającym 7 litrów benzyny to około 24 zł. Dla porównania koszt przejechania 100 km tym samym autem na benzynie to 40 zł. Oznacza to że każde 100 km na gazie to 16 zł oszczędności. Tym samym, przejeżdżając 100 000 km „na gazie” oszczędzamy 16 000 zł, co pozwoli wielokrotnie zwrócić koszt instalacji gazowej. Po przejechaniu 200 000 km i zaoszczędzeniu ponad 30 000 zł wielokrotnie kwota, którą zaoszczędzimy jeżdżąc na gazie w dużej mierze wspomoże zakup nowego samochodu.

2 Responses to Jaki silnik w nowym samochodzie

  1. Waldek says:

    Z trwałością tych dzisiejszych diesli to jest prawda. Szef kupił do firmy Clio 1.5 dCi. Po 90 000 km padło turbo, przy 150 000 km pora na wtryskiwacze. Prywatnie mam Forda Mondeo na gazie. Samochód się psuje… ale dosłownie wszystko poza silnikiem i układem zasilania LPG. Przez 4 lata zrobione 100 000 km na gazie i zero problemu – tylko wymiany filtrów.

  2. Mirek says:

    „Kolejną zaletą diesla jest ogromy zasięg. Przeciętny diesel przejedzie na jednym pełnym baku około 800 km. ”
    Ja wiem czy 800km to dużo ? Mam VW Passat 1,8T z butlą 67litrów w kole i udaje mi się przekroczyć przy spokojnej jeździe 700km na gazie + ok 600 km na benzynie to 1300km przy jednym tankowaniu do pełna :) I gdzie tu te 800km klekota ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 + 1 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>